Ugrás a fő tartalomra

Melyek a fő értékei a természetközeli óvodának?

Természet megszeretése

A természetben való jelenlét lehetővé teszi a gyermekek számára a növény- és állatvilággal való természetes együttélést, a földdel való munkálkodást és lehetőséget ad a gyermekeknek a szabad mozgás gyakorlására, a természethez való kapcsolódásra. Mindazon által korai gyermekkorban kell elkezdeni a természet megszerettetését, megismerését, a környezeti értékek tiszteletére való figyelemfelhívást.


Gazdálkodás

Ebben a korban a termőföldön való gazdálkodás, vagy az állatok gondozásának megismerése is mély nyomokat hagy a gyermekekben, akik a későbbiekben is szívesen gazdálkodnak majd pl. az iskolakertekben vagy felnőttként valamely gazdaságban.

Szabad mozgás


Az óvodások a szabad mozgás révén olyan mozgásmintákat sajátítanak el és erőre tesznek szert, mely a későbbiekben segíti a szabályozottabb sportági mozgáskultúrák elsajátítását is. 

Integrált nevelés

A természeti környezet különösen alkalmas az integrált nevelésre, a sérült és ép gyerekek közös együttlétére.

Távol a digitális világ káros hatásaitól

A természet által kínált szabadság csökkenti a zárt térben, a tér és eszközök szűkösségéből jelentkező frusztrációt, a természetben való jelenlét kiszámíthatóságot, nyugalmat, kiegyensúlyozott sugároz. Ez a nevelési forma segít a művi világ, beleértve a virtuális környezet, a digitális eszközök használata által nap mint nap okozott negatív hatások ellensúlyozásában, ami pedig egyre súlyosabb tünetegyüttest vált ki korunk digitalizált világában (pl. a mozgás hiányából, az ülő életmódból fakadó fizikai megbetegedések, pszichés sérülések, a valóságérzék meggyengülése, szociális elidegenedés stb.) .

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A visegrádi országok összefogtak a természetközeli óvodai nevelésért

2020. február 27-én csütörtökön, Budapesten került megrendezésre az a záró esemény, melynek célja a természetközeli és erdei óvodák ügyének támogatása a visegrádi országokban. A Nemzetközi Visegrádi Alap által támogatott projekt keretében az első találkozóra 2018 novemberében került sor. A projekt vezetője a Cseh Erdei Óvodák Egyesülete, amely Csehországot képviseli a szakmai egyeztetéseken. A cél az, hogy a természetközeli nevelés általánosan elérhető és megfizethető legyen a gyermekek és szüleik számára a visegrádi régióban. A két éves projektidőszak alatt a partnerek rendszeresen találkoztak az aktuális kérdések megvitatására, annak érdekében, hogy tanulhassanak egymás gyakorlati tapasztalataiból, részt vegyenek a téma szakértői által tartott képzéseken, beleértve az érdekérvényesítési stratégiai tréningeket is. A találkozók tematikusan, a természetközeli óvodák működésének fő kérdéskörei mentén szerveződtek, mint pl. az élelmiszer-higiéniai előírások, a szabadtéri nevelési alap...

Erdei óvodák népszerűsége a világban

Az elmúlt években, évtizedekben a természetközeli óvodák szerte európában, és az egész világon gyorsan terjednek, ami jól mutatja e működési forma iránti növekvő érdeklődést és kedvező tapasztalatokat. Európában az első ilyen óvodai kezdeményezés Dániában indult el még az 1950-es években, ezt követően főleg a skandináv országokban és Németországban váltak népszerűvé. Németország első „erdei óvodája” 1968-ban kezdte meg működését Wiesbadenben, de csak az 1990-es években kezdett el látványosan elterjedni az egész térségben. Az első államilag is elismert és támogatott természetközeli óvoda 1993. május 3-án indult el, azóta ezt a napot a természetközeli óvodák nemzetközi napjaként ünneplik szerte a világon. 2017 végén már több mint 1500 ilyen óvodát tartottak számon Németországban, 23-at Ausztriában és a skandináv térségben is rendkívül népszerűek, ahol a kisgyermekkori természetközeli lét hagyományosan igen népszerű. Az Egyesült Királyságban a természetközeli óvodákat tömörítő szervez...

Magyarországi kezdeményezés a természetközeli óvodákért

Magyarországon azon dolgozunk, hogy elterjedjen a természetközeli nevelés módszere , egyre több óvodában egyre több időt töltsenek a gyerekek természetes környezetben. Fontos, hogy M agyarországon is létrejöjjön az a jogszabályi környezet , amely bátorítja a természetközeli nevelés formáit, így lehetővé teszi, hogy a létesítmények akár üdülő övezetben, vagy külterületen is működhessenek. Ebben a munkában segítenek a széleskörű nemzetközi tapasztalatok, a Visegrádi országok gyakorlata és az általuk alkalmazott megoldások, valamint a jogszabályi környezet közös formálása. K eressük mindazon hazai szervezetekkel, közösségekkel az együttműködést, akiknek fontos a természetközeli óvodai nevelés széles körű elterjesztése . 2018 végétől elindult egy országos együttműködés Összefogás a természetközeli nevelésért néven, amelyben pedagógusok, szülők, és egyéb támogatók közösen keresik a hazai természetközeli nevelés lehetőségeit és osztják meg ilyen jellegű tapasztalataikat.  Rem...