Ugrás a fő tartalomra

A természetközeli óvoda

A természetközeli óvoda az óvodai nevelés egyik formája, amit hangsúlyosan a szabadban, természeti környezetben folytatnak. Függetlenül az időjárástól, a nevelők arra bátorítják a gyerekeket, hogy játsszanak, szabadon fedezzék fel és tapasztalják meg a természeti környezetet. A természetközeli óvoda sokféle néven ismert hazánkban és a nagyvilágban is.


Angolul a forest kindergarten, német nyelvterületen inkább a Waldkindergarten vagy a Naturkindergarten kifejezésekkel illetik. Bár különböző megvalósulási formái vannak, közös jellemzőjük az élő természeti környezetben (pl. erdő, park, kert, tanya, udvar, stb) való tartós jelenlét, ami tudatos kilépést jelent napjaink mesterséges épített környezetéből. Ez a gyakorlatban időjárástól függetlenül valósulhat meg és szükség, illetve a napi ritmus szerint egy kis fedett épület biztosít menedéket.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A visegrádi országok összefogtak a természetközeli óvodai nevelésért

2020. február 27-én csütörtökön, Budapesten került megrendezésre az a záró esemény, melynek célja a természetközeli és erdei óvodák ügyének támogatása a visegrádi országokban. A Nemzetközi Visegrádi Alap által támogatott projekt keretében az első találkozóra 2018 novemberében került sor. A projekt vezetője a Cseh Erdei Óvodák Egyesülete, amely Csehországot képviseli a szakmai egyeztetéseken. A cél az, hogy a természetközeli nevelés általánosan elérhető és megfizethető legyen a gyermekek és szüleik számára a visegrádi régióban. A két éves projektidőszak alatt a partnerek rendszeresen találkoztak az aktuális kérdések megvitatására, annak érdekében, hogy tanulhassanak egymás gyakorlati tapasztalataiból, részt vegyenek a téma szakértői által tartott képzéseken, beleértve az érdekérvényesítési stratégiai tréningeket is. A találkozók tematikusan, a természetközeli óvodák működésének fő kérdéskörei mentén szerveződtek, mint pl. az élelmiszer-higiéniai előírások, a szabadtéri nevelési alap...

Melyek a fő értékei a természetközeli óvodának?

Természet megszeretése A természetben való jelenlét lehetővé teszi a gyermekek számára a növény- és állatvilággal való természetes együttélést, a földdel való munkálkodást és lehetőséget ad a gyermekeknek a szabad mozgás gyakorlására , a természethez való kapcsolódás ra. Mindazon által korai gyermekkorban kell elkezdeni a természet megszerettetését, megismerését, a környezeti értékek tiszteletére való figyelemfelhívást . Gazdálkodás Ebben a korban a termőföldön való gazdálkodás, vagy az állatok gondozásának megismerése is mély nyomokat hagy a gyermekekben, akik a későbbiekben is szívesen gazdálkodnak majd pl. az iskolakertekben vagy felnőttként valamely gazdaságban. Szabad mozgás Az óvodások a szabad mozgás révén olyan mozgásmintákat sajátítanak el és erőre tesznek szert , mely a későbbiekben segíti a szabályozottabb sportági mozgáskultúrák elsajátítását is.  Integrált nevelés A természeti környezet különösen alkalmas az integrált nevelésre, a sé...

Nemzetközi működési gyakorlat

Jól láthatjuk, hogy a természetközeli óvodai működés ma már nemzetközileg igazolt, dokumentált több évtizedes tapasztalaton alapul, a legtöbb országban, például a mintegy 140 óvodával rendelkező Csehországban is, legálisan működhetnek, amit a hatályos jogrend lehetővé tesz, így nem akadályozza az általánosnál rugalmasabb működési formát, fedett helyszín kialakítást. A tipikus természetközeli óvodában jellemzően 3 és 6 év közötti gyermekek óvodai nevelése főként szabadban zajlik, az erdei óvodák létesítményei - melyek nem tekinthetők épületnek – főként csak időszakos tartózkodási helyként szolgálnak , pl. étkezés, vagy alvás idején. Az erdei óvodák is rendelkeznek nevelési programmal , melyben bemutatják a személyi feltételeket, az eszközöket, illetve a nevelés helyszínét. Az erdei óvodák létesítményeiben, vagy közvetlen közelében biztosítani kell higiéniai feltételeket, folyóvizet, illemhelyet és a helyiségek tisztán tartását a fertőzések megelőzése érdekében, valamint képesnek ke...