Ugrás a fő tartalomra

Természetközeli nevelésért: sikeres V4 projekt találkozó Magyarországon

2019. szeptember 19-20-án eredményesen lezajlott a természetközeli nevelés népszerűsítését célzó, Visegrádi Alap által támogatott projekt[1] kétnapos találkozója. 
A projekt keretében negyedévente rendszeresen találkoznak a Visegrádi országok (Magyarország mellett Csehország, Szlovákia és Lengyelország) erdei óvodai neveléssel foglalkozó szervezetei, hogy szakmai képzéssel és döntéshozói kerekasztal rendezvénnyel elősegítsék a természetközeli nevelés jogszabályi és szakmai feltételeinek megteremtését.
Szlovákia és Csehország után szeptemberben Magyarország adott helyet a kétnapos rendezvénynek. A tréning esemény „Pedagógiai előnyök és kockázatok, valamint azok kezelése a természetközeli, erdei óvodák működésében” címmel került megrendezésre, melynek a Gödöllői Szabad Waldorf Óvoda kísérleti projektjeként működő kertiovija adott otthont. A mintegy 30 fő – köztük a téma iránt érdeklődő hazai óvodapedagógusok – részvételével zajló képzésen neves külföldi szakemberek, köztük Dr. Lynn McNair O.B.E., az Edinburgh-i Egyetem oktatója, a Cowgate Under Fives Centre erdei óvodai központ vezetője és a szintén skót származású Luke Addison, a Riverside Cottage Nursery intézményvezetője tartottak előadást a természetközeli nevelés előnyeiről, a gyermekek fejlődésére gyakorolt pozitív hatásairól, valamint megosztották e pedagógia gyakorlása során szerzett többéves tapasztalataikat. E forma nem új, hiszen több évtizedes múltra tekinthet vissza a világban, Dániától Németországon át az Egyesült Államokig sok országban elterjedt. Tereza Valkounová, Ph.D., a cseh erdei óvodák egyesületének (ALMŠ) vezetője gyakorlati képzést tartott, melynek során – egyebek között – a természetben nevelés kockázat-előny elemzésének módszerét sajátíthatták el a résztvevők.

A találkozó másnapján, Prága és Pozsony után Budapesten is megrendezésre került egy kerekasztal beszélgetés minisztériumi partnerekkel, melynek az Agrárminisztérium adott helyet. A mintegy két tucatnyi résztvevővel zajló szakmai eseményen a projektpartnerek képviselőin és a meghívott külföldi szakértőkön kívül a természetközeli (zöld) óvodai működésben illetékes hazai szervezetek, köztük az Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI) Köznevelésért, valamint Család- és Ifjúságügyért Felelős Államtitkárságainak, az Agrárminisztérium Környezetügyért Felelős Államtitkárságának, az Oktatási Hivatal, a Mezőgazdasági Múzeum,  valamint a Balatonfelvidéki Nemzeti Park Igazgatóságának szakemberei vettek részt. Magyar részről a projekt hazai partnerszervezete, a szervező Farm-alapú Nevelésért Egyesület, valamint az Összefogás a Természetközeli Nevelésért kezdeményezés képviselői voltak jelen. Az eseményen szakértők bemutatták a természetközeli (erdei) óvodai nevelésben rejlő előnyöket és a nemzetközi tapasztalatokat. Külön kiemelésre került Csehország, ahol a Visegrádi országok közül elsőként valósult meg az erdei óvodai működés jogszabályi környezetének megteremtése. Ez ösztönzőleg hatott országukban az ilyen kezdeményezések elindítására, hiszen a cseh partner-egyesület tagszervezeteinek száma pár év alatt mintegy 140-re emelkedett. A két nyelven, magyarul és angolul párhuzamosan zajló rendezvény a felmerült kérdések megvitatásával, szakmai vélemény-cserével zárult, amelyen a hivatalok és a természetközeli nevelés megvalósítását célzó kezdeményezések közötti együttműködés további lehetőségei is megnyíltak.



[1]  „Érdekérvényesítési stratégiák kidolgozása a természetközeli óvodák működési feltételeinek megteremtésére a V4 országokban” Támogatja a Visegrádi Alap. Projekt azonosítószám: 21820028.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A visegrádi országok összefogtak a természetközeli óvodai nevelésért

2020. február 27-én csütörtökön, Budapesten került megrendezésre az a záró esemény, melynek célja a természetközeli és erdei óvodák ügyének támogatása a visegrádi országokban. A Nemzetközi Visegrádi Alap által támogatott projekt keretében az első találkozóra 2018 novemberében került sor. A projekt vezetője a Cseh Erdei Óvodák Egyesülete, amely Csehországot képviseli a szakmai egyeztetéseken. A cél az, hogy a természetközeli nevelés általánosan elérhető és megfizethető legyen a gyermekek és szüleik számára a visegrádi régióban. A két éves projektidőszak alatt a partnerek rendszeresen találkoztak az aktuális kérdések megvitatására, annak érdekében, hogy tanulhassanak egymás gyakorlati tapasztalataiból, részt vegyenek a téma szakértői által tartott képzéseken, beleértve az érdekérvényesítési stratégiai tréningeket is. A találkozók tematikusan, a természetközeli óvodák működésének fő kérdéskörei mentén szerveződtek, mint pl. az élelmiszer-higiéniai előírások, a szabadtéri nevelési alap...

Melyek a fő értékei a természetközeli óvodának?

Természet megszeretése A természetben való jelenlét lehetővé teszi a gyermekek számára a növény- és állatvilággal való természetes együttélést, a földdel való munkálkodást és lehetőséget ad a gyermekeknek a szabad mozgás gyakorlására , a természethez való kapcsolódás ra. Mindazon által korai gyermekkorban kell elkezdeni a természet megszerettetését, megismerését, a környezeti értékek tiszteletére való figyelemfelhívást . Gazdálkodás Ebben a korban a termőföldön való gazdálkodás, vagy az állatok gondozásának megismerése is mély nyomokat hagy a gyermekekben, akik a későbbiekben is szívesen gazdálkodnak majd pl. az iskolakertekben vagy felnőttként valamely gazdaságban. Szabad mozgás Az óvodások a szabad mozgás révén olyan mozgásmintákat sajátítanak el és erőre tesznek szert , mely a későbbiekben segíti a szabályozottabb sportági mozgáskultúrák elsajátítását is.  Integrált nevelés A természeti környezet különösen alkalmas az integrált nevelésre, a sé...

Nemzetközi működési gyakorlat

Jól láthatjuk, hogy a természetközeli óvodai működés ma már nemzetközileg igazolt, dokumentált több évtizedes tapasztalaton alapul, a legtöbb országban, például a mintegy 140 óvodával rendelkező Csehországban is, legálisan működhetnek, amit a hatályos jogrend lehetővé tesz, így nem akadályozza az általánosnál rugalmasabb működési formát, fedett helyszín kialakítást. A tipikus természetközeli óvodában jellemzően 3 és 6 év közötti gyermekek óvodai nevelése főként szabadban zajlik, az erdei óvodák létesítményei - melyek nem tekinthetők épületnek – főként csak időszakos tartózkodási helyként szolgálnak , pl. étkezés, vagy alvás idején. Az erdei óvodák is rendelkeznek nevelési programmal , melyben bemutatják a személyi feltételeket, az eszközöket, illetve a nevelés helyszínét. Az erdei óvodák létesítményeiben, vagy közvetlen közelében biztosítani kell higiéniai feltételeket, folyóvizet, illemhelyet és a helyiségek tisztán tartását a fertőzések megelőzése érdekében, valamint képesnek ke...